zelený obchod podporujúci vzťahovú výchovu
a trvalo udržateľný životný štýl
Prihlásenie RegistráciaShop Košík Info O nás

Blog

O tom, prečo sú mamy čoraz častejšie „vyhorené“
Nasledujúci článok je moja reakcia na jednom diskusnom fóre, kde

[21.05.2019]

Bábätko a príkrmy alebo ako si uľahčiť prácu
V tomto článku sa nebudem rozpisovať o

[01.04.2019]

Dojčenie a cvičenie
Raz dávno som náhodou zapla teleráno istej TV, kde moderátorka

[04.03.2019]

Máte otázku?

Zavolajte nám

+421 (0)908 311 300

Napíšte nám

info@drobcekovia.sk

Napíšte nám

Napíšte nám

Dojčenie a cvičenie

Raz dávno som náhodou zapla teleráno istej TV, kde moderátorka spovedala mladú mamičku, ktorá sa rozhodla urobiť niečo so svojou postavou a začať riadne makať. Už neviem, do akého športu sa vrhla, v podstate je to jedno. Moderátorka, tiež mama, sa jej pýtala: „a ako s dojčením? Zrejme si nedojčila, lebo pri cvičení sa nemá dojčiť...“. Prvé čo mi prebehlo hlavou bolo, že dotyčná moderátorka s týmito (ne)vedomosťami zrejme tiež nedojčila, keďže krátko po pôrode bola v top forme na obrazovkách TV... Nepoznám iný dôvod, prečo by takúto nemúdrosť vypustila z úst.
Takže milé dojčiace mamičky, aby sme to uviedli na správnu mieru.

Cvičenie a dojčenie sa v žiadnom prípade nevylučujú. So športovaním môžete začať tak skoro, ako sa budete na to cítiť. Samozrejme všetko s mierou. My ženy sme síce silné a znesieme toho veeeľmi veľa. Nejeden muž by nám našu vnútornú silu mohol závidieť. Veď už len taký pôrod sa svojim výkonom (výdajom energie, prácou svalov, sústredenosťou...) prirovnáva k olympijskému výkonu profi športovca... Ale šestonedelie by sme si fakt mali nechať na regeneráciu. Aj keď ste mali nádherný pôrod a bezprostredne po ňom ste mali dostatok síl fungovať ďalej ako by ste ani nerodili, šetrite sa. Skôr či neskôr Vám to telo zráta (píšem z vlastnej skúsenosti po nádhernom pôrode doma...). Okrem toho netreba dať okoliu najavo že máte energie na rozdávanie, môže sa stať, že to okolie zneužije a budú na Vás orať...
Takže kedy začať? Po vaginálnom pôrode po ukončení šestonedelia, po pôrode sekciou po 3 mesiacoch. Tréner, ktorému záleží na zdraví svojich zverenkýň (nie len na obsahu ich peňaženky) sa o túto informáciu isto bude zaujímať. Začnite s niečím jednoduchším – rýchla chôdza, bicyklovanie, bežky... Aj s dieťaťom sa dá športovať – taký cyklovozík je skvelý vynález, bez neho si neviem predstaviť fungovanie našej veselej a aktívnej rodiny. Ale to som zasa odbočila. 
Pre prsia je dôležité, aby mali dostatočnú oporu v kvalitnej podprsenke. Zabudnite na kostice, tie pri dojčení nie sú vôbec vítané (výnimkou sú gélové v podprsenkách určených na dojčenie). Vyberte si kvalitnú podprsenku na dojčenie, alebo športovú podprsenku. Najlepšie bezšvíkovú.
Je dobre začať s cvičením po nadojčení dieťaťa. Jediný problém, ktorý môže nastať je, keď to preženiete s intenzitou a z aeróbneho cvičenia skĺznete do anaeróbneho. Telo sa viac unaví, čo sa prejavuje tuhnutím svalov, svalovou horúčkou (svalovicou) v dôsledku vytvárania kyseliny mliečnej. Tá sa v tele tvorí ako dôsledok spaľovania cukrov ak nie je telo dostatočne zásobované kyslíkom. Kyselina mliečna sa dostane aj do materského mlieka a to spôsobuje zmenu jeho chute na mierne horkú. Vtedy deti na prsníku protestujú. Tým Vám dali najavo, že ste to s cvičením trochu prehnali. 
Prvá pomoc – poodsávať si trochu mlieko z prsníkov a dieťa znovu priložiť. Pravdepodobne už protestovať nebude. Ale nebojte sa že bude dieťa hladné – zdravé dieťa má silný pud sebazáchovy, nenechá sa vyhladovať na smrť. Keby Vás tvrdošijne odmietalo, skôr či neskôr sa z radosťou na Vás pricucne. Môže trvať aj 1,5 hod., kým sa kyselina mliečna znovu z MM vylúči. 
Ďalším dôvodom, prečo môže dieťa protestovať na prsníku ak mama práve docvičila je, že sa nestihla osprchovať a vadí mu slaná chuť potu na prsníku. Prípadne podľa iného pachu má problém s uistením sa, či je to jeho mama. Hlavne novorodenci poznajú svoju mamu podľa jej špecifickej vône a môže ich zmiasť použitie parfumu a pod.
Príliš rapídne chudnutie počas dojčenia tiež nie je dobré. Nie kvôli Vám, že by ste mali málo mlieka – dieťa je v tomto taký malý „parazit“, v mlieku dostane vždy všetko čo potrebuje na Váš úkor (ako inak by mohli kojiť somálske ženy?). Problém je v tom, že v tuku sa ukladajú ťažké kovy a iné škodliviny, ktorými sme sa pri zvyšovaní hmotnosti objedaním zásobili. Pri spaľovaní tukov sa z tela vylučujú aj tieto škodlivé látky a keďže MM obsahuje aj veľa tukov, väčšina z toho svinstva čo vylučujeme zo svojho tela sa naviazaním na tuky dostane aj do MM. 
Preto robme všetko s mierou – cvičenie, znižovanie hmotnosti, iná fyzická námaha... 
Cvičenie v minulosti – aj naše staré, prastaré... mamy vlastne po pôrode (resp. ukončení šestonedelia – na to si vtedy ostatné ženy v rodine dali záležať) cvičili a dojčili. Dieťa dali do plahotky na chrbát a hybaj cvičiť tai-chi s kosou či hrabľami na lúku, posilňovať chrbtové brušné a ramenné svaly s motykou, rýľom a vidlami na láni, namiesto stepera šľapali kapustu, bicepsy posilňovali nosením vody zo studne, ručným praním prádla (za aktívneho otužovania sa státím v studenej vode potoka), svaly zápästia dojením kravy, páračkami peria a podobne.
Cvičte koľko Vám je príjemné. Cvičte pre svoj pocit spokojnosti – v zdravom tele zdravý duch ;-). Cvičte pokojne s dieťaťom, bude to zábavnejšie pre oboch. Cvičte pre seba, nie pre to, že teraz frčí kult dokonalého tela, alebo sa chcete podobať na celebritu z obálky mamičkovského časopisu, ktorá sa na Vás provokatívne usmieva pár dní po pôrode v tip-top forme (v článku vo vnútri časopisu sa neprizná, že za tým všetkým stoja vizážisti, osobní tréneri, pestúnky, pomocnice v domácnosti...). Vášmu dieťaťu je to fuk či sa zmestíte do nohavíc zo študentských čias. Nesnažte sa vyzerať ako nejaká celebrita, blogerka či influencerka, buďte sama sebou. Moje heslo: mama má byť aj dostatočne mäkká – aby sa po nej mohli deti pohodlne „liepať“, váľať sa po nej, mojkať sa, túliť sa, zaspať s hlavou na maminom bruchu... :-)

P. S.: Keď som dopísala tento článok, šla som pre drevo na kúrenie. Tak som si pri tom spomenula na svoju starú mamu a o tom, čo som v tom článku písala. Nesením dreva v košíku k domu som si precvičila tieto svaly: stehenné, ramenné, brušné (áno aj tie som cítila)... a dokonca aj okohybné - veru aj tie, skoro mi totiž oči z jamôk vypadli, taký ťažký košík som si naložila... Dnes som si teda precvičila aj cviky starých materí :-)

Autor: Andrea Lackovičová, www.drobcekovia.sk

Páčil sa Vám tento článok? Môžete ho zdieľať na FB tu: https://www.facebook.com/drobcekovia.sk/photos/a.536462193051279/862520933778735/?type=3&theater a dať tak o ňom vedieť svojim priateľom. Pomohli Vám informácie obsiahnuté v článku? Budeme radi, keď nám dáte o tom vedieť do komentára pod článok. Páči sa Vám naša filozofia? Budeme radi, keď sa stanete našim fanúšikom, alebo nás odporučíte aj svojim známym. Ďakujeme :-)

Obchod prevádzkuje:
3A plus s.r.o., Pod Hrádkom 930/61, 971 01 Prievidza
Created by © 2019 WebCreative.info All rights reserved.
Info
Všeobecné obchodné podmienky
Reklamačné podmienky
Ako nakupovať
Doprava
Podmienky ochrany súkromia (POS)
O nás
Drobcekovia.sk
Kontakt
Napíšte nám
Veľkoobchod
Zoznam zmluvných predajcov Greentom
Zoznam zmluvných predajcov Nomi
Newsletter
Prihláste sa na odber noviniek z Drobcekovia.sk